tiistai 8. marraskuuta 2016

Disney-sarjakuvien koko tarina

Becattini, Alberto: 
Disney Comics: The Whole Story
Theme Park Press, 2016
ISBN 978-1683900177 
466 s. m/v, 15,4 x 23 cm
Pehmeäkantinen, $39,95


Vuonna 1995 Italiassa ilmestynyt Alberto Becattinin kirja Disney-sarjakuvien historiasta on lopultakin saatu laajemman yleisön saataville englanninkielisenä ja päivitettynä laitoksena. Vahinko vain, että kirjaan ei ole, ilmeisesti tekijänoikeussyistä, uskallettu laittaa yhtäkään näytekuvaa yhdestäkään sarjakuvasta.

Firenzeläinen Becattini (s.1955) on pitkän linjan Disney-asiantuntija ja sarjakuvantutkija. Lukion englannin kielen opettajana varsinaisen työuransa tehnyt Becattini aloitti toimintansa sarjakuvafandomissa jo 1970-luvun puolivälissä. Vuonna 1978 hän oli pistämässä pystyyn amerikkalaiseen sarjakuvaan ja Barksiin keskittyvää Funnies-fanzinea. Kymmenien vuosien aikana hän on kirjoittanut sarjakuvista lukuisiin alan julkaisuihin, sekä toiminut kääntäjänä ja julkaisijana.

Alkuaan tämän Disney-sarjakuvien historiikin oli tarkoitus ilmestyä jo 1980-luvun lopulla - englanniksi! Becattini oli Bolognan kirjamessuilla 1988 yhyttänyt brittiläisen kustantajan Justin Knowlesin, jolle hän oli ehdottanut kirjan tekoa. Justin Knowles Publishing Group oli jo ennestään julkaissut useita Disney-aiheisia tietokirjoja (mm. Mickey Mouse, His Life and Times). Asiasta ehdittiin jo sopia alustavasti ja kirja oli lähes valmis vuonna 1990, mutta kustantaja ehti mennä konkurssiin.

Becattini tarjosi sen jälkeen kirjaa useille muille kustantajille, mutta turhaan. Ei edes Disney Press osoittanut kiinnostusta aiheeseen. Vasta vuonna 1995 piskuisen Comic Art -kustantamon Rinaldo Traini suostui julkaisemaan kirjan italiaksi, tuloksena Disney Comics: La storia, i personaggi – 1930-1995.

Becattini oli saanut kasaan valtavan määrän tietoa jo 80-luvun loppuun mennessä, hän oli päässyt koluamaan Disneyn Burbankin arkistoja, käynyt kirjeenvaihtoa vanhojen toimittajien, käsikirjoittajien ja piirtäjien kanssa.

Lopulta tämän englanninkielisen version kustantajaksi löytyi Theme Park Press vuonna 2014. Kirjan tietojen päivittäminen on ollut iso työ sekin, parinkymmenen vuoden aikana on ympäri maailmaa tehty paljon lisää uutta Disney-sarjakuvaa, kustantajia on tullut ja mennyt. Tietysti uuttakin tietoa menneistä ajoista on löytynyt.

Tiheätekstinen opus on valtava faktojen aarrearkku, mutta kaikesta siihen uhratusta työstä ja suureellisesta nimestään - The Whole Story - huolimatta kirja ei ole täysin aukoton. Gil Turnerin kuolinvuodeksi on annettu syystä tai toisesta 1988. Taiteilijan kuolinvuosi olikin pitkään epäselvä, lähteestä riippuen se on ollut 1974, 1977 tai jopa tuo 1988. Animaatiofanzine Apatoonsin avustaja ja animaattori Mark Mayerson oli saanut keväällä 2007 varmistuksen Turnerin pojalta Tomilta, että hänen isänsä oli kuollut jo 1967.

Kirja käy läpi kaikki obskuureimmatkin Disneysarjakuvat. Tsekkoslovakialaiset, turkkilaiset, egyptiläiset ja monet muut, useimmissa maissa on ollut pienimuotoista omaakin tuotantoa.

Suomea koskevan luvun tiedot on osaltaan saatu nähtävästi Pamauksen kotisivujen englanninkielisestä osiosta, paikoin lause lauseelta. Se ei sinällään haittaa, mutta koska kyseinen osio on viimeksi päivitetty joskus 2000-luvun alussa, näkyvät siellä olevat päivittämättömät tiedot myös tässä kirjassa. Selkeä esimerkki siitä on kirjassa sellaisenaan toistuva maininta siitä, että Sanomaprint olisi nykyään HelsinkiMedia. HelsinkiMedia oli Sanoma konsernin omistama julkaisuyhtiö vuoteen 2001, jonka jälkeen nimeksi vaihtui erinäisten yrityskauppojen jälkeen Sanoma Magazines. Sen jälkeen nimi vaihtui vielä 2014 nykyiseksi Sanoma Media Finlandiksi, kun Sanoma Entertainment Finland, Sanoma Magazines Finland ja Sanoma News yhdistettiin.

Disney Comics – The Whole Story on paksu ja varsin kattava teos, joskaan se ei ole järin analyyttinen tai kriittinen. Materiaalin laajuuden vuoksi se on paikoin luettelomainen; nimiä, faktoja, vuosilukuja tulee toisinaan pötkössä. Sarjakuvien luonnehdinta, kuvailu ja peilaaminen valmistumisaikansa maailmaan ja kulttuuriympäristöön jää vähäiseksi.

Parhaimmillaan kirja on tarjotessaan ensikäden tietoa suoraan sarjakuvia tehneiltä kirjoittajilta, toimittajilta ja piirtäjiltä. Ikävintä on kuvituksen täydellinen puuttuminen. Takana on selvästi jonkinlainen pelko tekijänoikeusrikkomuksista, mistä kertoo kirjan kansikuvakin, valokuvassa nähdään kirjan tekijä nuorena lukemassa Topolinoa.

Kirjan ulkoasu on koruton, Theme Park Pressin kirjojen design vaihtelee oudosti välttävästä tai keskinkertaisesta lähes erinomaiseen. Didier Ghezin kirja Disney’s Grand Tour Waltin Euroopan matkasta 1930-luvulla oli komea kovakantinen teos. Tämä Becattinin opus on digipainettu ja kannet ovat helposti huonoon kuntoon menevää ohutta kartonkia. Puhtaasti faktamielessä tämä on kyllä sataprosenttisesti hankkimisen arvoinen teos. Onhan se ainoa laatuaan. Näin laajaa yleisesitystä Disneyn sarjakuvista ei ole tehty toista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti