lauantai 4. heinäkuuta 2020

Televisiomainontaa ja visailuja

Neljäs Aku Ankan taskukirja paukahti lehtipisteisiin joulukuussa 1970. Kirjan tarinakokoelma on jokseenkin keskinkertaisen tasapaksu, ja oikeastaan vain sen ensimmäinen tarina nousee kunnolla esille. Pähkähullu televisiosatiiri ansaitsee lähemmän tarkastelun.

Pamauksen blogi lähilukee Taskareiden 50-vuotisjuhlan ja kesän kunniaksi kymmenen ensimmäistä Taskaria! Jokaisesta kirjasta poimitaan mielenkiintoisin tarina luupin alle.

Älä hermoile, Roope-setä
Sanoma Osakeyhtiö, Helsinki 1970
Printed in Italy by Arnoldo Mondadori Editore, Verona
3,50 MK

Kirjan avaustarina Roope-setä ja TV:n salakatsoja alkaa kohtauksella, jossa Roope seuraa televisiostaan yhtiönsä omia mainoksia. Hän havahtuu siihen, että huomaa jonkun katsovan lähetystä ikkunan takaa. Pilvenpiirtäjän ylimmässä kerroksessa! Se ei Roopea juurikaan ihmetytä, mutta se, että joku katsoo hänen televisiotaan ilmaiseksi saa hänet raivoihinsa.

Outo salakatselija saapuu ikkunan taa aina, kun töllöttimestä tulee suosittu visailuohjelma. ”Rakennustaiteen kysymys: montako kerrosta on 30-kerroksisessa talossa?” – ”Höm, voitteko toistaa?”

Televisiomainoksia ja hölmöjä tietokilpailuja pilkkaava sarjakuva valmistui vuonna 1963, jolloin Italiassa ei ollut lainkaan kaupallisia televisiokanavia. Maassa oli tuolloin ainoastaan Italian kansallisen yleisradioyhtiön Radio Audizioni Italianen (RAI) kaksi kanavaa. RAI 1 oli aloittanut säännölliset lähetykset vuonna 1954 ja RAI 2 pystytettiin vuonna 1961.

Televisiomainonnan suhteen oli Italian lainsäädännössä hyvin tiukat säännöt ja rajoitukset. RAI salli kaupallisten mainosten esittämisen vuosina 1957–1977 ainoastaan yhden ohjelman, Carosellon yhteydessä.¹ Italian tilanne muistutti siis aika lailla saman ajan Suomen televisiotilannetta, tuolloinhan Suomen Yleisradio vuokrasi ohjelmatilaa omilta kanaviltaan kaupalliselle toimijalle, eli Oy Mainos-TV-Reklam Ab -yhtiölle.

Mainonta televisiossa oli 1960-luvun Italiassa siis lähes olematonta. Silti tässä sarjakuvassa pilaillaan tv-mainosten ja muun töllöttimen viihdehömpän kustannuksella siihen malliin, kuin sitä olisi ollut kiusaksi asti. Voi olla, että Luciano Bottaro on saanut innoitusta sarjalleen sellaisista Carl Barksin tarinoista kuten Puhuva koira, jossa piikiteltiin amerikkalaisen television tyhmiä tietokilpailuja. Ja Ankkalinnahan on Yhdysvalloissa italialaisenkin lukijan mielestä.

Tarinassa Roope pyytää Pelle Pelotonta keksimään keinon, jolla salakatselija voidaan pyydystää. Salaperäiseksi piilotöllöttelijäksi paljastuu noita-akka Hekla Velho. Mummu on ihastunut visailuohjelman juontajaan ja haluaa tämän vuoksi katsoa ohjelman kaikki jaksot.

Alkuperäistä italialaista tarinaa näkemättä on vaikea sanoa viitataanko ohjelman juontajalla tässä johonkuhun oikeaan italialaiseen henkilöön. Joka tapauksessa Italian suosituin visailuohjelma 1950–60-luvulla oli sikäläinen Tupla tai kuitti -ohjelma ”Lascia o Raddoppia?” Sen italialais-amerikkalainen vetäjä Mike Bongiorno oli vuosikausien ajan huippusuosittu julkkis.

Roope lupaa noidalle ilmaisen televisiolaitteen, mikäli tämä onnistuu saamaan itsensä tavalla tai toisella kuvaruutuun. Turhaan Hekla yrittää päästä taika-shown vieraaksi, sillä hänen temppunsa ei vakuuta television taika-asiantuntijaa ja niinpä noita potkaistaan ulos studioilta. Heklan on turvauduttava noituuteen ja hän siirtää itsensä televisioantennin kautta suoraan lähetykseen. Samalla hän pilaa Roopen sähköhammasharjamainoksen. Niin, tuohon aikaan mainoksetkin lähetettiin usein suorina eetteriin.

Hekla saa televisionsa, mutta huolimattomuuttaan allekirjoittaa paperin, jonka mukaan hänen on myytävä kaksi miljardia sähköhammasharjaa, jotta pieleen mennyt tv-mainos tulisi korvatuksi. Patriarkaatin harjoittama konsumeristinen kapitalismi löi vanhan ajan matriarkaalisen noituuden yksi nolla! Onneton noita joutuu myymään sähköhammasharjoja kadulla.

1 Simona de Iulio, Carlo Vinti. The Americanization of Italian Advertising during the 1950s and the 1960s: Mediations, Conflicts and Appropriations. 13th Biennial Conference on Historical Analysis & Research in Marketing (CHARM), May 2007, Durham, United States. ffsic_01697020f  (PDF)


Älä hermoile, Roope-setä -kirjan tarinat:


  • Roope-setä ja TV:n salakatsoja (Zio Paperone e il telescrocco, I TL  397-A) K: Luciano Bottaro, P: Luciano Bottaro
  • Milla Magia ja Roopen miljoonat (Zio Paperone e la duplice alleanza, I TL 380-B), K: Abramo ja Giampaolo Barosso, P: Luciano Gatto
  • Roope-setä Konkurssimaassa (Zio Paperone e la confisca dei beni, I TL 392-B) K: Rodolfo Cimino, P: Giorgio Bordini
  • Aku Ankka avaruusmatkalla (Paperino e il tandem spaziale, I TL 479-A)K: ? P: Luciano Gatto
  • Aku Ankka ennustajana (Paperino e le , I TL 426-C) K: ? P: Giulio Chierchini
  • Roope-setä ja kohtalokas perintö (Zio Paperone e la costosa eredità, I TL 375-A) K: Carlo Chendi, P: Luciano Bottaro
  • Aku Ankka höyryjyrärallissa (Paperino e il rally dei rulli, I TL 465-A) K: Osvaldo Pavese, P: Giorgio Bordini




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti